V pátek se na litomyšlské radnici sešli zástupci měst Litomyšl, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, obcí Sloupnice a Němčice s náměstkem hejtmana Pardubického kraje Jaromírem Duškem, který je zodpovědným za dopravu, a pracovníky oddělení územního plánování Krajského úřadu Pardubického kraje. Hlavním tématem debaty byla navrhovaná mimoúrovňová křižovatka Litomyšl – sever. Litomyšl se cítí být tímto přivaděčem z R35 v ohrožení, protože by přivedl dopravu do místní části Na Lánech. V současnosti jsou v plánech zakresleny tři mimoúrovňové křižovatky. U Řídkého, Janova a u Litomyšle. První dvě jsou podle města v pořádku a dostatečně řeší dopravní napojení. S poslední ale zásadně nesouhlasí.

Rušit se nebude

„Je to důležitý aspekt pro rozvoj Litomyšle do budoucnosti. Přivaděč kolem Kornic, který by nasměroval dopravu Na Lány, nechceme," prohlásil starosta Litomyšle Radomil Kašpar. Náměstek Jaromír Dušek těmto obavám rozumí. „Město Litomyšl se zřejmě oprávněně cítí ohroženo mimoúrovňovou křižovatkou Litomyšl – sever, kde by mohly město výrazným způsobem ohrozit kamiony sjíždějící na jih," chápe náměstek. Zrušení této křižovatky však brání memorandum Ministerstva dopravy. Navíc Česká Třebová a Ústí nad Orlicí také žádají toto napojení na R35. „V květnu 2006 bylo podepsáno memorandum mezi Ministerstvem dopravy a Pardubickým krajem. Ministerstvo se jím zavazuje k podpoře a následnému provedení investičních akcí dopravního napojení částí území okresu Ústí nad Orlicí na R35," vysvětlila Zdenka Loumanová, vedoucí oddělení územního plánování krajského úřadu. Starosta Litomyšle nechce upravit memorandum, aby tím severní cestu neuzavřel, snaží se ovšem bránit místní obyvatele. „Budeme muset jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic, zda by nemohla být křižovatka ve stejné poloze realizována jenom s tou částí odbočení na sever, tak jak slibuje memorandum Ministerstva dopravy," sdělil Jaromír Dušek. V takovém případě by vznikla křižovatka ve tvaru „T", která by pojila dopravu s Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí, a přitom by nevedla kamionovou dopravu přes Litomyšl. Ředitelství silnic a dálnic toto řešení připouští.

Bojí se Němčice

Pokud projde tento postup, vyřeší to situaci v Němčicích, kde by mohli být kamionovou dopravou nejvíce ohroženi. „Právě Němčicím může přinést odlehčení severní části křižovatky Litomyšl – sever. Její součástí je přivaděč, k jehož financování a řešení se zavázalo ministerstvo memorandem. Pardubický kraj požádal Státní fond dopravní infrastruktury o financování přípravy přivaděčů R35 a chceme mít v předstihu připravené stavby tak, aby souběžně s výstavbou R35 byl řešen i tento přivaděč. V případě zpoždění budou výrazně zatíženy právě Němčice," prohlásil Jaromír Dušek. Nejen ty, zpoždění by postihlo i Litomyšl, protože by kamiony jezdily kolem zámku.

Starosta Němčic Josef Racek vidí problémy i v navrhované „téčkové" křižovatce. „Jsem silně na rozpacích. Řeší se zájmy Litomyšle, Ústí nad Orlicí a České Třebové, ale všechno na úkor Němčic. Je přijatelné udělat takovou křižovatku, aby se napojilo Ústí. Zase to jde přes nás. Nás to silně omezuje. V konečné fázi, kdy jsme měli pro vše v minulosti pochopení, na to teď doplácíme," sdělil své obavy Josef Racek. Pardubický kraj navrhuje i takové řešení, aby se doprava nevedla přes obec Němčice. Ani to však starosta nepovažuje za šťastné. Podle jeho slov se tím dostanou do kleští mezi dvěma komunikacemi.
Může se zdát, že na jednání nepanovala žádná shoda, v jednom kroku se však shodli všichni zúčastnění. Společným cílem je nezpochybnit existenci koridoru rychlostní komunikace R35, aby se nezpozdila či úplně nezastavila její příprava na území Pardubického kraje. Na webových stránkách města Litomyšl může každý do studie nahlédnout. Do 30. března mohou lidé písemně posílat své připomínky.

(vj, tz)