Je potřeba odvést dopravu z přetížené silnice. S jižní variantou počítá územní plán. Většina zastupitelů si však obě možnosti nechá porovnat a vypracovat studii.

„Zatím hledáme někoho, kdo pro nás zpracuje studii. Poté vyhlásíme výběrové řízení,“ řekl místostarosta Ivan Moravec.

Obě varianty mají svá pro a proti. „Jižní obchvat, který je zaveden v územním plánu, je jednodušší, ale obklíčí město. Vedl by přes zemědělskou půdu, jejíž podstatnou část by výstavba zabrala. V případě severního obchvatu by silnice byla mezi tratí a Labem. Tato možnost ušetří spoustu metrů silnice, pokud naváže na hradecký obchvat. Jestli je to ovšem technicky proveditelné, nám ukáže až studie,“ dodal Ivan Moravec.

S nadměrnou dopravou se Přelouč potýká řadu let. Podle posledního měření, které proběhlo zhruba před dvěma lety, projede silnicí, která protíná město, zhruba 12 000 aut denně.

Studii, která předloží klady a zápory jižní a severní trasy, by mělo mít město nejspíš do konce letošního roku. Pokud zastupitelé schválí obchvat vedený po severní části města, musí jej zapracovat do územního plánu, o totéž pak musí požádat také Pardubický kraj. Nikdo proto nyní není schopen říct, kdy se obyvatelé Přelouče obchvatu dočkají.

Investorem silnic první třídy má být stát. Kolik by vybudování obchvatu mělo stát, se zatím určit nedá. Vše rozhodne až vypracovaná studie. Jižní varianta počítá s dostatečným odstupem od stávající i plánované zástavby. Severní obchvat ještě nemá určenou přesnou trasu. Měl by být za železniční tratí a propojení s městem by bylo komplikovanější.