VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzdělávání je celoživotní proces, a neměli bychom na to zapomínat, říká Marie Jírů

Začínala jako porodní asistentka, ale v současnosti je to nejúspěšnější manažer v oblasti vzdělávání v České republice. Takový je v kostce příběh Marie Jírů, manažerky, studentky a matky v jedné osobě.

14.5.2007
SDÍLEJ:

Marie Jírů.Foto: Archiv

V současné době jste úspěšnou majitelkou a manažerkou dvou společností, ale začínala jste jako porodní asistentka. Kudy vedla vaše profesní cesta?

S profesí porodní asistentky jsem skončila kvůli existenčním problémům. Rozváděla jsem se a potřebovala jsem peníze, abych mohla začít nový život. Přes pozice obchodního zástupce zahraniční firmy, vedoucí projektu a vedoucí pobočky jsem se dostala až k možnosti odkoupení společnosti zabývající se distribucí knih. Tak začaly moje podnikatelské aktivity.

První podnikatelský záměr pro vás skončil částečným zklamáním, ale na podnikání jste nezanevřela. Proč jste se nenechala odradit?

Ano. Přestože společnost fungovala velmi dobře, začali jsme mít problémy s neplatiči. Nepomohly nám s nimi ani soudy, a já mám peníze mezi lidmi dodnes. Společnost tak byla nucena ukončit činnost a já dostala nabídku na práci, ve které jsem se poprvé setkala se vzděláváním a školením týmu lidí. Zjistila jsem, že mě tato práce naplňuje a baví, a bylo rozhodnuto. Dnes je mým obchodním artiklem myšlenka, věc nehmotná a riziko, že vám za ni někdo zůstane dlužen, je mnohem menší.

Souhlasíte s názorem, že vzdělání je důležitý předpoklad pro práci na jakékoli pozici?

Samozřejmě. Dokumentuje to i široký záběr vzdělávacích programů, na kterých se moje společnosti podílí. Jsme schopni proškolit firmu od dělnických profesí až po vrcholový management.

Chápou firmy na českém trhu potřebu vzdělávání svých pracovníků?

Konečně! Povědomí o vzdělávání ve firmách se zlepšuje. Když to srovnám se situací na českém trhu před pěti lety, kdy panoval názor „nepotřebovali jsme to doteď, nebudeme to potřebovat nyní“, tak jsme udělali hodně velký krok vpřed. Stále však zůstává nevyužitý velký prostor a potenciál především v systému firemního vzdělávání.

Co přimělo firmy k tomu, aby začaly přemýšlet o investici do vzdělávání?

Změnu přinesla hlavně možnost čerpat na vzdělávání peníze z evropských fondů, které nešlo použít jiným způsobem. Do té doby se české firmy těmto typům investic bránily.

Vlastníte společnost i na Slovensku. Jak byste oba trhy srovnala?

Oba trhy vycházejí z podobných zákonů, proto se situace na nich až tak neliší. Nicméně Slovensko se v této oblasti velmi rychle probouzí a dohání nás. Troufnu si dokonce říct, že v některých případech nás už přeskočilo. Postoj, který je na Slovensku k vzdělání, mě velmi mile překvapil. Například letos se tam již dají čerpat peníze z fondů, zatímco u nás ještě ne, což nám komplikuje život.

Kolik společností využívá v Česku vašich služeb?

V současné době jich bude kolem stovky. Máme velký záběr a školíme tak ve společnostech výrobních, obchodních státních, v malých firmách i v nadnárodních řetězcích. Základem úspěchu je ušít program přímo na míru.

K úspěchu je určitě potřeba i dobrý tým lidí. Kdo ho tvoří u vás?

To zcela určitě. Mám štěstí, že mám kolem sebe kvalitní spolupracovníky, kteří mi hodně pomáhají. O chod firmy a její zázemí se celkově stará deset lidí. Dále spolupracujeme se zhruba čtyřiceti pěti lektory. S některými z nich jsme v každodenním kontaktu, ale někteří jsou velmi úzce specializováni a jejich služeb využíváme jen někdy.

Nestýská se vám po práci školitelky?

Do určité míry stýská a ráda bych se k této práci v budoucnu vrátila. Na druhou stranu jsem duší spíš obchodník a role manažerky mě zkrátka naplňuje a baví.

Jak hledáte prostor a mezery na trhu se vzděláním?

Především je to o informacích, komunikaci se zákazníky a získávání zpětné vazby na naše programy. Dále musím být ve styku s lektory, kteří přinášejí poznatky od svých posluchačů přímo z praxe. Opravdu bych chtěla zdůraznit především tu zpětnou vazbu, tu v knížkách nevyčtete. V současnosti také připravujeme otevření studijního programu, jehož výstupem by měl být pro účastníky bakalářský titul.

Vaše práce je hodně o cestování. Řídíte ráda?

Ano. Je to pro mě obrovský relax a v autě mě napadá velké množství námětů a myšlenek týkajících se podnikání.

Co vás naplňuje ve volném čase?

Rodina. Máme velkou společnou lásku, a tou jsou psi, konkrétně japončíci. Doma máme i chovnou stanici.

Jakou vlastnost dobrou pro podnikání u sebe postrádáte?

Vlastnost, která mně určitě chybí, je obezřetnost. Kolegové mně stále připomínají, že jsem moc důvěřivá, mnohokrát jsem se spálila, ale nějak se nedokážu poučit. V lidech vždy vidím to lepší.

14.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Městská policie. Ilustrační foto.

Na rušení klidu zabraly domluvy

Celnictví. Ilustrační foto.

Expozice celnictví přiblíží život celníků i pašeráků

Lanové centrum: výzva i zábava

Lanškroun – V sále zámku se ve středu sejdou zastupitelé. Schvalovat budou mj. rozpočtová opatření. Jedno z nich se týká i dětského lanového centra, které má být během května nebo června vybudováno v oblasti Lanškrounských rybníků.

Singltreky neodepsali, projekt ale asi výrazně zeštíhlí

Orlickoústecko, Svitavsko – Budou v českém pohraničí singltreky, tedy terénní stezky pro cyklisty? Po krachu česko–polského projektu Singletrack Glacensis, který byl ještě před schvalováním evropských dotací vyřazen kvůli formálním nedostatkům na polské straně, jednotliví účastníci zvažují další strategii. Rozhodnutí má padnout v blízké době.

Na nejvyšší příčky bude útočit dvojice týmů

Orlickoústecko – Připravit trávníky, vyčistit kabiny, objednat „proviant" a může se jít na věc.

Proč se střecha zřítila, objasní posudek ještě v březnu

Česká Třebová – Více než patnáct milionů korun. Taková bude zřejmě škoda na poničené hale nové tělocvičny na Skalce v České Třebové. Její střecha se zřítila v polovině ledna během florbalového zápasu, pouhý den před slavnostním otevřením.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies