Ligier, lahodné slovo, jako když v ústech převalujete čokoládový bonbon, který se začíná rozpouštět. MARTIN NOVOTNÝ ve voze legendární formulové značky brázdí české kopce. Se svým vrchařským speciálem Ligier JS49 přijede i na víkendovou Ústeckou 21. „Jet s takovým autem je něco úplně jiného, než sedět v plechovkách. Auto se chová úplně jinak. V Anglii a ve Francii se říká, že Ligier je auto pro gentlemany, je krásné,“ usmívá se jezdec, který svůj poklad minule v Ústí hned v první závodní jízdě nabořil.

Jak jste se k takovému vozu vlastně dostal?
Zase tak složité to není, tahle auta v nabídce jsou, hlavně ve Francii nebo v Anglii. Ale Francouzi jsou s prominutím taková prasata, že jejich auta jsou strašně dobitá. Proto je to moje přivezené z Anglie.

V domovině ligieru, ve Francii, jste se tak vůbec nerozhlížel?
Ale ne, dvakrát jsem ve Francii byl. Pošlou vám nějaké fotky a auto je úplně zdevastované, takže jsem dvakrát přijel s prázdnou. Až napotřetí to vyšlo, i když je pravda, že jsem si říkal, že jestli to už teď nevyjde, tak na to kašlu. Je ale fakt trochu problém v tom, že jak auta jezdí vytrvalostní závody, jsou po jedné sezoně zničená.

Slyšel jsem, že se ale ligieru snažíte už zbavit a nabízíte ho na prodej, co je na tom pravdy?
Za svůj život jsem už pár závodních aut měl a vždycky jsem postupoval o nějaký ten kousíček výš. I když je pravda, že jsem toho s ligierem zatím moc nepředvedl (usmívá se).

To asi souvisí i s vaším minulým vystoupením v Ústí, kdy jste boural. Vzpomínky na poslední „Jedenadvacítku“ tak asi moc dobré nemáte, viďte?
Nemám. Nejdřív jsem byl auto testovat v Mostě a trochu mi tam zlobila spojka. V Ústí jsem minulý rok špatně odstartoval a snažil jsem se to dohnat. Moc se mi to nevyplatilo. Skončil jsem už za druhou zatáčkou.

Na havárii se podepsala právě ta problémová spojka?
Ani ne, byl jsem tím spíš moc zatížen. Když jedete a řeže vám všechno perfektně, nemůže vás nic rozhodit. Jakmile se ale objeví nějaký problém, rozhodí vás a zbytek závodu stojí za prd. Mně se to bohužel stalo už na začátku.

Závodníci často pějí na Ústeckou 21 chválu, co je na závodu na Andrlův chlum tak výjimečného?
Pro mě jsou tam klady hlavně v tom, že to mám kousek a je tam solidní atmosféra. Jinak ale třeba v Náměšti nad Oslavou je kopec kraťoučký a ten závěr není moc bezpečný, i když teď to tam řeší retardérem. Je tam ale atmosféra jarního počasí. Náměšť se mi taky líbí.

Tak mě napadá, těšíte se vůbec po té bouračce do Ústí?
Ale jo, těším se tam. Je to celkem bezpečná trať, i když jsem to minule moc nepotvrdil (usmívá se). Mám to tam kousek, přijede navíc hodně známých, takže se chci ukázat.

Je pravda, že třeba před třemi týdny v Náměšti, kde jste skončil v absolutním pořadí druhý, jste ukázal, že máte formu…
Formu (odmlčí se). Víte, já mám dva takové handicapy. První je, že mám zdravotní problémy s okem. Vidím jenom na jedno, takže už to je trochu problém. Další je, že v té Náměšti všichni nahřívali pneumatiky, jenom já jsem jel na studených gumách, takže na začátku trati tomu pořádně nemůžete dát na frak.