VYBERTE SI REGION

Železniční neštěstí prověřilo hasiče v krasíkovském tunelu

Krasíkov - /FOTOGALERIE/ - Noční cvičení v problematickém místě. Hasiči testovali techniku, krizové plány i schopnosti

15.2.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
Cvičení v krasíkovském železničním tunelu prověřilo připravenost hasičů na zásah v tomto obtížném prostředí.

Cvičení v krasíkovském železničním tunelu prověřilo připravenost hasičů na zásah v tomto obtížném prostředí.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Krasíkovský tunel

•Je celkem dlouhý 1101 metrů
•Je vybaven samostatně raženou únikovou štolou, která je dlouhá 245 metrů a je zakončena únikovou šachtou hlubokou 12,44 metrů se schodištěm.
•Na začátku únikové štoly je provedena přepouštěcí přetlaková komora, která má na obou koncích protipožární dveře.
•V tunelu je instalováno nezavodněné potrubí o průměru 100 mm pro napojení hasební techniky při zdolávání požáru.
•Zatlačením na dveře do únikové štoly se aktivuje vzduchotechnika a tunel se rozsvítí. Otevřením dveří se zapne ventilace a v železniční stanici Rudoltice se rozsvítí signalizace.
•Tunel má nouzové a orientační osvětlení, je vybaven bezpečnostními výklenky na obou stranách po 25 m, které jsou opatřeny přibližovacími pásy.

Na začátku všeho vykolejený nákladní vlak, na konci zásah hasičů v hořícím vagónu v jednom z nejnebezpečnějších prostředí – železničním tunelu. Počet šesti mrtvých však bylo jen virtuální číslo, nešlo o ostrou akci, ale o cvičení, které kvůli provozu na frekventované trati mohlo začít hodinu a půl po půlnoci a končilo po páté hodině ráno.

Motorový vůz, který nám cvičně havaroval, převážel přibližně padesát cestujících, strojvedoucího a průvodčího. Uvnitř dvojkolejného elektrifikovaného tunelu v úseku mezi stanicemi Krasíkov a Tatenice se tento motorový vlak střetl s nákladním vlakem jedoucím v protisměru, který vykolejil cizím zaviněním těsně před příjezdem motorového vlaku. Při nehodě došlo k usmrcení strojvedoucího a pěti dalších cestujících.

Dále jedenáct osob bylo těžce a čtyři osoby lehce zraněny. Zbytek cestujících utrpěl lehká zranění, jeden z cestujících byl na invalidním vozíku a celou situaci zkomplikoval i požár, ke kterému po srážce došlo,“ popsala situaci, se kterou si museli zasahující hasiči vypořádat, mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Ověřuje se všechno

Na místě zasahovalo pět jednotek profesionálních a devět jednotek sboru dobrovolných hasičů a jednotka podnikových hasičů, dále policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci dopravy. Ti všichni na místě měli za úkol řadu věcí. Například prověřit dojezdové časy zasahujících jednotek hasičů a prověření i dalších složek IZS, stanovení pevných pozic jednotek, pro případné události v daném úseku (portály a úniková cesta).

Prověření poplachového plánu pro Tunel Krasíkov, ověření spojení a funkčnost radiové sítě, možností sebezáchrany zúčastněných figurantů v roli vlakové čety a cestujících, použití externí přetlakové ventilace, ale třeba také ověření stavu příjezdových komunikací a únikových cest. Všechny tyto věci musí totiž hasiči, v případě ostrého zásahu, vědět a znát ještě předtím, než na místo dojedou, aby pak celá akce běžela jako na drátkách.

„Po příjezdu první hasičské jednotky na místo byl proveden průzkum místa železniční nehody. Zásah hasiči vedli ze tří úseků: z Krasíkovského portálu, z Tatenického portálu a záchranné práce směrem od východu únikové cesty. Hasiči museli zjistit počet ohrožených osob, místo jejich výskytu, rozsah zranění a ohrožení, ale také, v jaké fázi se požár nachází.

Zranění osob byla jednak různě závažná a současně je ohrožovaly zplodiny hoření. Hasiči se tedy museli zároveň postarat o zraněné a přitom zjistit zdroj požáru, jeho rozsah a cesty dalšího šíření. Jedna skupina hasičů proto musela zajistit likvidaci požáru, zatímco druhá skupina zachraňovala zraněné osoby. To kladlo velké nároky na koordinaci zásahu, protože například řízení ventilace prováděné zvenku muselo probíhat v závislosti na postupu vyprošťování osob, o které se starala zasahující skupina ve stísněných podmínkách,“ popsala nástrahy nezvyklého prostředí Vendula Horáková.

Autor:

15.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na čerpací stanici vzplála kancelář

Ohrozí pád střechy opravy?

Jevíčko – Výběrové řízení na rekonstrukci dětského pavilonu Odborného léčebného ústavu v Jevíčku vyhrála litomyšlská firma Profistav. Podle vyjádření prvního náměstka hejtmana Pardubického kraje Romana Línka zvítězila díky tomu, že oproti projektu ušetřila 15 milionů korun, což představuje třetinu celkových nákladů projektu.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka vylétla ze sjezdovky na Dolní Moravě, nehodu nepřežila

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Během jízdy po černé sjezdovce vylétla z trati, vjela mezi vzrostlé stromy a v plné rychlosti do nich narazila. Vrtulník ji transportoval do nemocnice, kde však těžkým zraněním podlehla. 

Ve Třebové vystavují „Obrazy z dějin duše a těla“

Česká Třebová - Ve výstavní síni Kulturního centra v České Třebové vystavuje Tomáš Miro Záhořík. Malířovy „Obrazy z dějin duše a těla" zde budou k vidění do 5. února.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies