Sluchátka v uších nebo alkohol

„Od začátku roku jsme na území Pardubického kraje zaznamenali celkem čtyřiadevadesát dopravních nehod,  na nichž měli účast cyklisté. Dva  cyklisté při nehodách zemřeli, třináct jich bylo těžce zraněno," řekl mluvčí pardubické krajské policie Jozef Bocán s tím, že v sedmadvaceti případech naměřili policisté u havarujících cyklistů alkohol v dechu.

Smutnější bilanci mají královéhradečtí dopravní policisté. Ti za sedm měsíců letošního roku řešili 265 nehod s účastí cyklisty. Osm „kolařů" nehodu nepřežilo.  „Ve stejném období loňského roku jsme řešili o osm nehod méně, avšak zemřelo při nich o čtyři cyklisty více," řekla královéhradecká krajská policejní mluvčí  Ivana Ježková.

Podle ní, ačkoliv se policisté intenzivně věnují prevenci a dopravní policisté pravidelně v rámci dohledu nad silničním provozem cyklisty kontrolují, následky dopravních nehod jsou stále častěji velmi vážné. „Že jsou milovníci kol v hustém silničním provozu zranitelní, víme všichni. Že někdy na silnicích chybí vzájemná tolerance a ohleduplnost mezi řidiči aut a kolaři, víme také. Pokud však nezačne každý cyklista sám u sebe, situace se těžko změní," uvedla Ježková.

Někteří cyklisté jdou podle mluvčí totiž sami svým nezodpovědným chováním krizovým situacím a kolizím naproti.

„Někteří na kole zbytečně riskují, jezdí bez přileb, které jsou do osmnácti let povinné, se sluchátky v uších, bez osvětlení, nepoužívají reflexní prvky, aby byli dobře viditelní, a jezdí na kole pod vlivem alkoholu," řekla Ivana Ježková.

Častou příčinou dopravních nehod je i neohlédnutí se přes rameno při odbočování vlevo. „Cyklista, který je hůře pohyblivý a ještě k tomu špatně slyší, je skutečně v provozu nebezpečný nejenom sám sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu," uvedla mluvčí s tím, že dalším nebezpečným jevem  jsou dále nákupy na řídítkách kol. „Nezřídka potkávají i cyklistu s rozevřeným deštníkem nad hlavou balancujícího ve větru a pouze jednou rukou se držícího řídítek," sdělila Ježková.

Podle ní jsou časté nehody cyklistů, kteří jsou na cestě z nějaké oslavy, party nebo restauračního zařízení.

V šestatřiceti  případech byl při dopravní nehodě cyklista pod vlivem alkoholu. V případě postihu se na něho nahlíží jako na řidiče motorového vozidla. Ve statistice účastníků dopravních nehod v roli cyklisty se objevují třikrát  častěji muži než ženy.