Kocianovo Ústí vstupuje do své druhé desítky s novým uměleckým ředitelem. Jsem velice potěšen, že Pavel Šporcl přijal nabídku města a že se zároveň stal i patronem soutěže, která je svou historií a úrovní v rámci Evropy unikátní," uvedl na úvod Kocianovy houslové soutěže a festivalu ústecký starosta Petr Hájek.

„Nejdůležitější je postoupit do druhého kola, dál nemyslím," krotí ambice Hana Jasanská

Domácí zástupkyni má ústecká „zuška" v Kocianově houslové soutěži už sedmý rok. A stále tu samou. A stále úspěšnou. Hana Jasanská pod pedagogickým vedením Miluše Barvínkové dosáhla již několikrát na bronzový stupínek, medailové ambice ale letos krotí.
„Chtěla bych ukázat, že jsem se zase někam dál posunula," říká před svým dnem, kdy jí bude držet palce celé Ústí.

Haničko, počítám dobře, letos sedmá účast? Bude to sedmička šťastná?
(Směje se a nechce odpovídat.)

Tak to zkusím jinak. Předpokládám, že účast na prestižní domácí soutěži je pro tebe vrcholem roku. Připravovala ses letos nějak speciálně?
Co se týká samotného cvičení na housle, moje příprava se od loňska příliš nezměnila. Velký rozdíl je ale v tom, že už mě na klavír nedoprovází Věrka Němcová. Na soutěžích mne korepetuje paní profesorka Hájková z Prahy, na koncertech v Olomouci paní profesorka z tamní konzervatoře. S paní Němcovou jsem mohla hrát téměř denně, do Prahy a do Olomouce jezdím až od nového roku, asi tak jednou za měsíc. V tom je ta příprava mnohem složitější.

Zvyšuješ počet cvičebních hodin před začátkem Kocianky, nebo je naopak důležité nechat ruce odpočinout?
Když mám před soutěžemi, nechodím do školy a učím se doma. Počet hodin moc nezvyšuji, ale rozložím si cvičení do celého dne, mám možnost se lépe soustředit, nemusím na nic jiného myslet. Odreagovat se chodím do tanečního sálu v ZUŠce.

Předloni jsi nadšeně vyprávěla o novém nástroji, ale byly to ještě „pouze" housle tříčtvrťové. Došlo od té doby k nějaké změně?
Od loňského roku hraji na celé housle, ale nepatří mi, na ty svoje si ještě musím nějakou dobu počkat.

Postup do 2. kola III. kategorie znamená ve středu zvládnout Kocianovo Intermezzo Pittoresque, sedí ti tato skladba? Má nějaká úskalí?
Skladby Jaroslava Kociana se mi moc líbí a ráda se je učím, jednou bych je chtěla mít v repertoáru všechny, jsem přece z Ústí! Úskalí má každá skladba. (směje se) Na jedno jsme narazili s panem profesorem na letních kurzech hned v první hodině, kdy bylo potřeba „vymyslet" prstoklady. Hodina vypadala tak, že pan profesor celou dobu poslouchal stále dokola nahrávku pana Šporcla a snažil se jeho prstoklady „okopírovat". Moc jsme se u toho nasmáli.

Třetí kategorie čítá celkem deset soutěžících, polovinu domácích. Klára Zayková, Magda Routová, Klára Petránková, Natálie Garguláková, jsou jistě kvalitní soupeřky. Které z nich dáváš ty osobně největší šance?
Podle výsledků soutěží bych řekla, že největší šanci má Magda. Je pravda, že sama jsem holky už nějakou dobu neslyšela hrát, protože výkony ve své kategorii neposlouchám. Raději si s nimi popovídám, když mám tu možnost.

Jsi celkem úspěšnou sběratelkou třetích míst. Brala bys letos umístění stejné hodnoty, nebo z pozice velezkušené soutěžící přeci jen pomýšlíš výš?
Chtěla bych ukázat, že jsem se zase někam dál posunula. Nejdůležitější je postoupit do druhého kola, dál nemyslím.

Doprovodný festival pod vedením Pavla Šporcla jistě slibuje krásné hudební zážitky, půjdeš na některý z koncertů?
Doufám, že budu moct jít na všechny!

Tipovat laureáta je vždy těžké, v posledních letech byli nepatrně úspěšnější zahraniční účastníci, dokonce ani všichni nebyli z nejstarší kategorie. Dovedeš odhadnout, která kategorie se prosadí letos? A zda zůstane nejvyšší ocenění doma?
Myslím si, že to nedokáže odhadnout nikdo. V loňském roce jsem měla jen přání – aby to byla Pavlínka Tesařová.

Při našem posledním povídání ses netajila snem jít studovat konzervatoř a hudbou žít, jak se říká, naplno. Dostává tento sen už nějaké konkrétnější obrysy?
Tento sen má už konkrétní obrysy dávno. (směje se) Každoročně se účastním interpretačních kurzů na JAMU v Brně, kde pracuji pod vedením profesora Františka Novotného. Protože má pan profesor na kurzech hodně žáků, mám lekce rozložené do celého školního roku. Pravidelně jezdím i na konzervatoř do Olomouce. Od sedmi let se účastním tamních letních smyčcových kurzů, našla jsem si tam svého pana profesora, ke kterému jezdím tak jednou za šest týdnů, a doufám, že to pak se mnou vydrží i těch dalších šest let po dobu mého studia. Ráda bych i nadále spolupracovala s panem profesorem Novotným.

Stručně o letošním ročníku Kocianovy houslové soutěže

- do soutěže pro houslové talenty do šestnácti let je přihlášeno 44 dětí z 12 zemí, mj. i Bulharska nebo Mongolska
- 58. ročník Kocianovy houslové soutěže bude zahájen dnes v 9 hodin před budovou ZUŠ J. Kociana, vyhlášení vítězů a předání cen je plánováno na závěrečném koncertu vítězů KHS 2016 v sobotu od 14.30 hodin v Roškotově divadle
- uměleckým ředitelem festivalu se stal virtuos Pavel Šporcl
- Pavel Šporcl je i patronem soutěže, nejlepší český soutěžící dostane příležitost s ním vystoupit na koncertě

Předseda poroty: „Zde jde hlavně o kvalitu, nikoliv o kvantitu"

Předseda odborné poroty, pedagog a houslový virtuos Pavel Hůla při vyhlášení výsledků.Šestkrát zasedl profesor pražské AMU a dvojnásobný vítěz Kocianovy houslové soutěže Pavel Hůla v čele odborné poroty vyhlášeného mezinárodního podniku, letošní sedmička je pro něj každopádně šťastným číslem.

Odborná porota proti předešlým létům zeštíhlila o dva členy, nemůže to ovlivnit její fungování?
Já jsem již dříve navrhoval snížit počet porotců, také i z důvodů finančních. Normální počet, i v zahraničí, bývá sedm. Devět porotců bývá jen na těch největších soutěžích, například v Moskvě, Bruselu, Londýně, které ale také trvají i tři týdny.

Je možné do budoucna naplánovat další redukci?
Určitě ne. Myslím, že ta sedmička bude optimální.

V čele soutěže premiérově stojí Lenka Lipenská, která vám v posledních letech zajišťovala precizní výsledkový servis. Jak zatím hodnotíte vzájemnou spolupráci?
Lenka Lipenská po celou dobu mého předsednictví dělala tajemnici soutěže, takže se dobře známe. Odváděla vždy perfektní práci a mám pocit, že jako ředitelka má ještě větší motivaci. Dala se do nové práce s velkou chutí i odvahou, čehož si velice cením.

Čtyřiačtyřicet přihlášených ze dvanácti zemí je podle vás uspokojivé číslo, nebo jste počítal s vyšším?
Je to sice o několik přihlášených méně než vloni, ale já zastávám stále stejný názor, že KHS je soutěž zcela mimořádná, náročná, a tudíž ne pro všechny. Stručně řečeno, zde jde hlavně o kvalitu, nikoliv o kvantitu.

Má Kocianova houslová soutěž podle vás potenciál oslovit do budoucna více účastníků z většího počtu zemí?
Myslím si, že počet zúčastněných zemí je dostačující, i když se samozřejmě nebráníme novému nárůstu. Spíše bychom raději přitáhli větší množství českých účastníků, i když vím, že podmínky soutěže jsou poměrně náročné.

Vaší parketou je soutěž, nicméně určitě vnímáte i změny týkající se festivalu. Co si vy osobně slibujete od příchodu Pavla Šporcla?
Když se organizátoři rozhlíželi, kdo by měl převzít štafetu po Jaroslavu Svěceném, nabídli funkci uměleckého ředitele festivalu Kocianovo Ústí právě Pavlu Šporclovi. Ten se stal v roce 1986 laureátem Kocianovy houslové soutěže. Byl žákem profesora Václava Snítila, dlouholetého předsedy poroty KHS, který měl ke Kocianovi a Ústí nad Orlicí velmi srdečný vztah. Pokud vím, tak organizační výbor od něj očekává další zpopularizování hudebního festivalu, ale vedle toho, z titulu patrona KHS, masivnější popularizaci této soutěže zejména mezi českými houslovými adepty.

Pavel Šporcl: „Když jsem se v roce 1986 stal šťastným laureátem této významné soutěže, neměl jsem tušení, že mi jednou bude svěřen její patronát. Děkuji, že jsem dostal příležitost tuto pomyslnou štafetu převzít. Děkuji, že mám šanci svým dílem navázat na mého milého učitele, prof. Václava Snítila. Právě on – coby Kocianův žák – byl jejím dlouholetým porotcem a propagátorem."

Program mezinárodního hudebního festivalu 2016, 3. – 7. 5. 2016, Ústí nad Orlicí

Roškotovo divadlo
4. května
od 19.30 hodin
2. festivalový koncert
Zahajovací koncert KHS
– Komorní Filharmonie Pardubice
Antonín Dvořák: Legendy (výběr)
Petr Iljič Čajkovskij: Koncert pro housle a orchestr D dur op. 35
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7 A dur op. 92
Pavla Tesařová housle, laureátka KHS 2015
Marek Prášil dirigent
Chrám Nanebevzetí Panny Marie

5. května od 19.30 hodin
3. festivalový koncert
– The Final Challenge houslový recitál
Béla Bartók, Sergej Prokofjev, Niccolò Paganini
Alexandru Tomescu sólo housle, laureát KHS 1990
Pavel Šporcl housle j. h.

Chrám Nanebevzetí Panny Marie
6. května od 19.30 hodin
4. festivalový koncert
– Bacha na Šporcla
Koncerty a kompozice Johanna Sebastiana Bacha
Pavel Šporcl housle, Collegium českých filharmoniků
- Koncert je již vyprodán

Roškotovo divadlo
7. května od 14.30 hodin
5. festivalový koncert
– Závěrečný koncert vítězů a laureáta KHS 2016

JAN POKORNÝ