námý dětský pěvecký sbor Bambini di Praga, který ukončil svou činnost kvůli důsledkům aféry s jeho sbormistrem Bohumilem Kulínským, není zdaleka jediným, který v posledních letech trápil úbytek členů.

Doba kolektivnímu umění nepřeje, shodují se východočeští sbormistři. Individualistické soutěže typu SuperStar dnešní mladou generaci uchvacují mnohem víc.

Aféra Kulínský však na pokles zájmu vliv neměla, ten je dlouhodobější a spíše generační, shodují se sbormistři.

„Je to bolest doby, která klade důraz na individualitu. Podívejte se na soutěže jako televizní SuperStar, kam se často přihlašují i lidé, kteří vysloveně nemají soudnost,“ posteskla si sbormistryně orlickoústeckého dětského pěveckého sboru Čtyřlístek Lenka Lipenská.

„Přitom na společný zážitek pak děti dlouho vzpomínají. Jenže sborový zpěv vyžaduje píli, podřízení se kolektivu a je časově náročný. I my se proto potýkáme s nechutí dorůstajících,“ dodala.

Ve Čtyřlístku zpívá asi 130 dětí ve věku od šesti do 18 let. „U těch nejmenších je poměr chlapců a děvčat půl na půl, zhruba od třetí třídy ale začínají jednoznačně převažovat dívky. Největší 'umrtnost' sboristek, kdy se zpěvem končí, je v pubertě, kolem šesté nebo sedmé třídy.“

Na snižující se popularitu sborového zpěvu si stěžuje i sbormistr královéhradecké Cantelly Přemysl Kočí.

„Úbytek členů souvisí se stavem společnosti. Sborový zpěv je náročná činnost, u které nejsou hned vidět výsledky, a rodiče a děti pro něj musí hodně obětovat, ačkoliv odměnou je pak velká radost. Mnohem jednodušší je přihlásit svoji ratolest například do mažoretek, kde se stačí naučit pár cviků a efekt se dostaví hned,“ uvedl Kočí.

Zatímco v roce 2000, kdy sbor přebíral, měl 40 členů, dnes vede pouze 22 sboristů. „Děti mají děti oproti minulému režimu daleko více možností realizace, navíc s mnohem menší námahou, než je tomu u sborového zpěvu,“ dodal.

Ostatně, důkazem je, že jen málo dospívajících sboristů pokračuje v pěveckých sborech pro dospělé.

Kulínský? Zhřešil proti krédu pedagoga

Aféra Bohumila Kulínského naštěstí nijak neohrozila důvěru rodičů v řadu jiných pěveckých sborů. Pokles zájmu je spíše generační záležitostí.

Samotného Kulínského ale všichni sbormistři dětských pěveckých sborů jednoznačně odsoudili. „Zhřešil proti základnímu krédu pedagoga,“ řekl například sbormistr hradeckého dětského sboru Cantella Přemysl Kočí.

„Je to stejné jako u všech zájmových činností, kde se pracuje s dětmi. Stačí jeden úchyl a je o problém postaráno. S panem Kulínským se přitom nikdo moc nekamarádil. Byl to takový sólista a hrál si na velké umění,“ přisvědčil sbormistr rychnovského dětského sboru Carmina Karel Štrégl.

Umělečtí vedoucí se shodují, že každý sbor, podobně jako řada jiných intenzivních zájmových kroužků (skauti apod.) je určitá sekta, kde platí trochu jiná pravidla. Děti se velmi snaží a hodně usilují o úspěch a začlenění do kolektivu, a právě tam mohla v Bambini di Praga nastat zlomová situace. Mladé dívky se v jakékoliv partě s oblibou jedna druhé posmívají – chceš být v „klubu“, ale nespala jsi – v tomto případě – se sbormistrem? Tak to mezi nás nepatříš… Je to stejný princip, jako se mladé dívky chtějí vyrovnat v partě svým chlapeckým vrstevníkům. Když je vidí popíjet alkohol, chtějí se hned přidat. A právě v tom podle některých sbormistrů Kulínský selhal. Polehčující okolností by ještě mohlo být, kdyby jeho děvčatům bylo 18 let, ačkoliv i tak by byla popřena základní hranice principu učitel – žák. V případě, že dívkám ale bylo pouhých 15 let a některým ještě méně, je však jeho čin podle sbormistrů neomluvitelný.

Sbor Bambini di Praga oznámil ukončení činnosti po 38 letech jen pár dní poté, co byl jeho bývalý sbormistr Kulínský podmínečně propuštěn z vězení, kde seděl za sexuální zneužívání sboristek. Tato aféra sboru zlomila vaz.