„Dneska už je to o něčem jiném,“ vzpomínal na potíže při organizování někdejších 100letých oslav železnice Choceň – Litomyšl pamětník. Nyní po pětadvaceti letech mohou pořadatelé počítat s pomocí nejen provozovatelů dráhy a depa, ale i měst, a především s agilním přístupem členů českotřebovské Společnosti železniční. Což se projevilo při sobotní „Mikulášské jízdě“.
Padl rekord

Sváteční soupravu tvořila v čele parní lokomotiva 310.922, dále pak sedm vozů včetně bufetového, z doby od přelomu 19. a 20. století po třicátá léta. Víc vozů by mašinka z roku 1932 pro vojenské vlečky železničního vojska neuvezla. „Je to taková nostalgie. Kvůli ní sem jedeme až z Hrochova Týnce,“ podotkl pětašedesátník Milan Bártek provázený osmiletým vnukem. A podobných rodinných sestav i motivací k účasti by se dalo o sobotním ránu na startu jízdy nalézt více.

„Čerti budou strašit, andělé rozdávat sladkosti a dárečky, můj úkol bude povzbudit děti, aby byly hodné, a aby mi řekly nějakou pěknou básničku či písničku,“ přiblížil svoji úlohu Mikuláš neboli Lenka Šedová, která měla obavy, zdali vůbec tento tým „našlapanými“ vagony projde.

„Byla to velmi vydařená jízda. Ráno jsme přivezli do Litomyšle 450 lidí, při kapacitě 300 cestujících jich 150 stálo. Zpátky jich odjel úplně stejný počet. Odpoledne se svezla necelá pětistovka. Je to určitě rekordní jízda. Budeme muset přemýšlet, co s tím, aby to Mikuláš v příštích letech stíhal. Zájem je čím dál větší, což jsme samozřejmě rádi,“ uvedl Jiří Šedo, předseda Společnosti železniční Česká Třebová.

Zbývá dodat, že se na stejné trati v sobotu prezentovala i jednotka řady 814 Regionova, která na ni bude trvale nasazena v průběhu příštího roku.
orlicky.denik.cz/jizda2